Möt Mirjam – Lunds VKs nya kommunikatör!

Vi hälsar Mirjam Zehnder hjärtligt välkommen som Lunds VKs allra första kommunikatör! Vi passar på att ställa några frågor till henne inför hennes nya uppdrag i klubben. Trevlig läsning!

Berätta, vad kommer du att fokusera på i din nya roll?
Att visa Lunds VK i sin helhet och att presentera alla de otroligt grymma människorna som jobbar hårt i bakgrunden. Vi är en stor klubb som inte bara består av elitlagen, det vill jag att vi fokuserar på, även om de såklart är våra flaggskepp. Och sen vill vi helt enkelt lyfta fram den bästa idrotten i världen! 🔥😊

Du har tidigare arbetat som journalist på radio/tidning och nu jobbar du framförallt med social medier och kommunikation. Vad är största skillnaden mellan att kommunicera om idrott vs andra verksamheter?
Syftet är annorlunda. Vårt mål är ju inte att få så många följare som möjligt för att t.ex. sälja en produkt eller service. Vi vill sprida glädjen över volleyboll mellan våra medlemmar men också utåt, uppfylla våra sponsorers förväntningar, och kanske motivera andra att börja spela själva. Det är definitivt inte den där “business” tanken som står i centrum, och det är skönt tycker jag.

Inlägg på sociala medier swishar förbi snabbt i flödet. Vad har du för tricks-up-your-sleeve för att nå ut till Lunds VKs följare?
Usch, om jag bara hade rätt recept. 😅 Man måste lära känna sina följare, skapa engagerande innehåll med bra kvalitet (där jag förresten har mycket hjälp av Stina Rix!), och trigga känslor genom att berätta såväl om framgångar som besvikelser. Och, det viktigaste, att vara social och komma i kontakt med följarna, så stannar de kvar.

Snabba frågor
Instagram eller Facebook
Video eller Foto
Mac eller PC
Svartvitt eller Färg
Kan man ha för många hashtags? – Ja! Ju mer hashtags desto mer irrelevanta har man med, och det vill vi inte 😉

Och vill du också bli en del av Lunds VKs kommunikationsgrupp – tveka inte att ta en kontakt med Mirjam på kommunikation@lundsvk.se!

[fleximage caption=”][/fleximage]